Nagy pénz – nagy baseball

írása odakint témában -

Baseball & Money

A CNN Money utánajárt melyik is a baseball legsikeresebb, legértékesebb franchise-a, és arra jutottak, hogy az nem a Yankees vagy a BoSox vagy bármelyik az utóbbi években meggyűrűzött csapat, hanem az MLB Advanced Media, vagy ahogy jobban ismerjük: MLB.com, a shop.mlb.com ill. az MLB.tv. Mert az ezeket magában foglaló MLBAM értékét magasabbra becsülik mint a fent említett két rivális csapatét együttesen, úgy 2–2,5 milliárd dollár közé.

2000-ben a dotkom-lufi kippukkanása után a virtuális “iparágba” befektetett sok-sok milliárd dollár – phah – köddé vált, és nem sokan tettek volna akár egyetlen centet is újabb netes projektekbe. Nem így a Major League Baseball fejesei, akik akkoriban kezdték fejleszteni a mára gigaprojektté fejlődött portáljukat, aminek a játékra kifejtett jelentőségét ma már az NFL ’60-as években kötött első tévés szerződéseihez mérik. A csapatok 1–1 millióval járultak hozzá az induláshoz, ami az első évben 5 milliós profitot termelt. Majd 2004-re már 55-öt, ami kábé annyi, mint a liga legértékesebb szerződésével bíró Yankees éves televíziós bevétele.

AZ MLB.com élő közvetítéseit az idei szezonban 7 millió alkalommal követték a rajongók, és ebben a számban nincsenek benne az összefoglalók vagy a rádiós közvetítések nézői, hallgatói. Az MLBAM a legnagyobb számú élő közvetítést adja az egész világ összes portáljához viszonyítva, és bevételeinek 10%-át nyeri hirdetésekből, kihasználva, hogy nincs a felhasználók kezében távirányító. Ez az arány csak egyre magasabb lesz – elnézve az online hirdetések dinamikusan fejlődő piacát. A portál látogatottságára jellemző adat, hogy Hálaadás környékén, tehát jóval túl a szezonon, az NFL.com nézettségének harmadát, az NBA.com-énak pedig a közel kétszeresét (!) hozta.

Az MLBAM tulajdonolja a Tickets.com-ot is, ami szinte minden létező sportesményre árul jegyet. Ők menedzselik az amerikai – európai – fociliga, az MLS netes megjelenését is, és jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a mobiltelefonokon fogható közvetítések sugárzásának minél szélesebb körű terjesztése érdekében is.

Az elnök-vezérigazgató, Bob Bowman sem tudja megmondani, hogy meddig és hova fejlődhet az iparág, mindenesetre korainak tartja még temetni a televíziós közvetítéseket:

„Nem hiszem, hogy ez valaha is fontosabb lehet, mint a jegyek árusítása, bár ki tudja mekkorára nőhet még. Ha a múltból indulunk ki, az új mechanizmusok mindig felváltják a régieket. Az újságok vezető szerepét elhappolta a rádió, a rádióét a tévé. Mindegyik túlélte, de egyelőre a televíziózás az uralkodó.”

A csapatoknak is megtérült a befektetésük, minden csapat úgy 20–25 milliós csekket kap évente kézhez, miután megosztoznak a cég bevételeinek 30%-án. Ez szakértők szerint a kisebb csapatoknak jelenthet mentőövet, plö többet költhetnek erősítésekre az utótszezonban, bár ugyanők figyelmeztetnek a bevételek alakulásának tervezhetetlenségére is, hiszen ki tudja a Google-n kívül a net jövőjét ;) Maury Brown, a Business of Sports Network alapítója egyenesen úgy véli, hogy a csapatok ezt a bevételt úgy herdálják el, mint a “részeg tengerészek”.

A televíziós nézettségekben az NFL és a Nascar javára megmutatkozó előnyt is csökkentheti az MLB.com sikere, hiszen amíg az előbbiek heti egyszeri alkalommal kínálnak programot, addig a csapatonként évi 162 meccset kínáló MLB mindennapos szórakozást nyújt, és online látogatottságban is már csak az NFL portálja maradt az egyedüli komoly vetélytárs.

Három éve vagyok elégedett előfizetője az MLB.tv-nek, mindenkinek csak nyugodt szívvel ajánlani tudom, hogy évi 100 dezsővel támogassa a céget, hiszen semmihez nem fogható élményt jelent haverokkal kanapéról nézni kedvenc csapataink egymás elleni derbijeit. Sörrel a kezünkben természetesen :)

2 hozzászólás ehhez “Nagy pénz – nagy baseball

  1. rr.)

    Csapatonként egy millából? :) Megnyerem a lottót, megcsinálom, istenuccse.

    És dörgé az Úr:
    “Vegyél már egy rohadt szelvényt!”

Comments are closed.