Nem létező szabályok – amiket mindenki ismer

írása színes témában -

Körülbelül egy évvel ezelőtt kerültem kapcsolatba a magyarországi baseballal, addig azt sem tudtam, hogy itthon is űzik ezt a sportot, így az azt megelőző majd’ húsz évben a Major League-ből ismertem meg a játékot és a szabályokat. Az elmúlt évben aztán többször is meglepődve tapasztaltam, hogy Magyarországon ismernek jónéhány szabályt – amelyek valójában nem léteznek.

Windup pozícióból nem szabad bázisra dobni

A dolog nagyon egyszerű: 8.01 (a) (2) szabály: A windup pozíció. … Ebből a pozícióból neki szabad: … ellépni és base-re dobni megpróbálva elcsípni egy futót. Tehát a pitcher nyugodtan dobhat bázisra, amíg a dobás elé lép.

Ez a tévhit valószínűleg úgy terjedhetett el, hogy sok pitcher a windup dobásakor nem hátra, hanem oldalra lép. Ez technikailag balk (8.01 (a) szabály: A “szabad” lábával a dobó tehet egy lépést hátrafelé és egy lépést előre, de semmilyen körülmények között sem léphet akármelyik oldalra, vagyis akár a gumi egyes base akár a hármas base oldalára.), de a bírók általában elnézik, ha ez a pitcher természetes dobómozdulata. Az ilyen dobóknál azonban a pick-off előtti bázis felé való kilépés már a labdának az ütőhöz dobásával kapcsolatos bármilyen természetes mozdulatnak tekinthető, így az kötelezi őt a dobásra megszakítás vagy változtatás nélkül, ezért a bázisra való dobás már valóban balk lesz.

Ütés után nem szabad eldobni a sisakot

Emiatt szerencsére még csak edzésen lettem out, amikor eldobtam az XL méretű sisakot, amiben ütni még csak-csak sikerült, viszont futás közben a szememre csúszott, úgyhogy semmit sem láttam.

Lássuk mit mond a hivatalos szabálykönyv! 1.16 (a) szabály: Minden játékosnak használnia kell valamiféle védősisakot amikor ütésnél van. És hogy meddig van ütésnél? 6.04 szabály: Egy ütő akkor fejezte be a szabályok szerint az ütési idejét, amikor kiejtették vagy futóvá válik. Azaz ütés után el szabad dobni a sisakot. (Legfeljebb biztonsági okokból nem ajánlott…) Ezért van szükség a 6.05 (h) szabály következő részeire: Olyan esetekben, amikor az ütősisakot véletlenül eltalálja egy ütött vagy dobott labda, a labda játékban marad ugyanúgy, mintha nem találta volna el a sisakot.

Ha egy megütött labda eltalál egy ütősisakot vagy bármely más, a természetes földtől idegen tárgyat miközben a pályán kívül van, az egy foul ball és a labda halott

Ha a bíró véleménye szerint szándékosság van a futó részéről, hogy zavarjon egy ütött vagy dobott labdát azáltal, hogy leejti a sisakot vagy a labdára dobja, akkor a futó out, a labda halott és a futók visszatérnek a szabályosan megérintett utolsó base-re.

Megjegyzem ez az egyetlen szabály tényleg létezik, csak éppen nem a profi ligákban. Amerikában a középiskolás bajnokságokban valóban tilos a sisak eldobása. Ez végsősoron tekinthető a felszerelésre vonatkozó szabálynak, így minden liga módosíthatja a saját jogkörében, itthon viszont a szövetség honlapján a hivatalos szabálykönyv fordítása található, ezért úgy gondolom, hogy az az irányadó. (Hivatalos szabálykönyv, Előszó: … a pályák, felszerelés, stb. meghatározásai módosíthatóak a csoportok egyedi igényei alapján … , de ilyen szervezetek tisztviselőinek és bíróinak a játékot szabályozó minden szabály szigorú betartását meg kell követelnie. A második részt a többi esetre vonatkozóan írtam ide.)

Ha túlfutsz az első bázison, jobbra kell fordulni

Sajnos ilyen esetből volt outunk az év során: a futónk az egyes túlfutása után megfordult balra, majd szép lassan, egyenesen elkezdett visszasétálni a bázisra. Az egyes védő megérintette, mire outnak ítélték.

Erre az esetre vonatkoznak a 7.08 (c): Bármely futó out amikor – … Megérintik, miközben a labda élő és a futó base-en kívül áll. KIVÉTEL: Egy ütő-futót nem lehet kiérinteni miután túlfutott vagy túlcsúszott egyes base-en, ha azonnal visszatér a base-re.; illetve 7.08 (j) szabályok: Bármely futó out amikor – … Nem tér vissza azonnal egyes base-re miután túlfutott vagy túlcsúszott azon a base-en. Ha megpróbál kettesre futni, kiesik ha megérintik őt. Egyik szabályban sincs szó bármiféle fordulásról. A futó akár tripla Axellel is megfordulhat; ha a játékvezető úgy ítéli meg, hogy nem kívánt tovább haladni, akkor a támadó védettséget élvez a bázisra való visszatéréséig, ha ez ésszerű időn belül megtörténik. (Na persze lehet úgy érvelni, hogy a bíró a fordulás irányából ítéli meg a továbbhaladási szándékot, de ez merőben helytelen megítélési alap, az az utáni viselkedés a döntő.)

Lopás + wild pitch = 2 bázis

Amikor először ítéltek ilyet ellenünk, azt hittem a bíró csak nem emlékezett, hogy hol állt a futó (merthogy a játékos már igencsak „felvillanyozott állapotban” kezdte a meccset, így tőle nem is lehetett elvárni, hogy pontosan kövesse a történéseket), de amikor egy másik mérkőzésen ez ismét előfordult, már rájöttem, hogy ezt komolyan gondolják. Ráadásul mindkétszer a harmadik bázist próbálták lopni, így egészen a home-ig mehetett a futó. Végül egyszer a javunkra is előfordult, de akkor is csak az egyesről a hármasra jutottunk el vele.

A futók egy bázist haladhatnak a vad dobáskor, ezzel nincs is hiba. (7.05 (h) szabály: Minden futó, az ütő-futót is beleértve a kiejtetés lehetősége nélkül haladhat … Egy base-t, ha az ütőnek dobott labda vagy a dobó dobóhelyről base-re dobott labdája egy futó megfogására, kimegy a lelátóra vagy egy kispadba, vagy egy pályakerítés illetve hátsó akadály felett vagy azon keresztül.) A kérdés csak az, hogy honnan kell számítani azt az egy bázist. A bázisok odaítélése a 7.05 (h) szabály alapján a futóknak a dobáskor elfoglalt pozíciójától történik. A 7.05 (g) szabály pedig pontosan meghatározza, hogy A “vad dobás ideje” azt jelenti, amikor a dobás valójában elhagyta a védő kezét és nem azt, amikor a dobott labda földet érint, túlmegy egy labdát fogadó védőn vagy kimegy játékon kívül a lelátóra. És hogy a lopni próbáló játékos melyik bázison áll? A 7.01 szabály szerint: Egy futó megszerzi a jogot egy nem foglalt base-re amikor megérinti azt, mielőtt out lenne. Tehát amíg el nem éri az ellopni kívánt bázist, csak az azt megelőző bázisra van joga, innen kell számítani az előrehaladását. Azaz csak az ellopni kívánt bázisig mehet, kivéve, ha már elérte a következő bázist mire a labda elhagyja a pitcher kezét.

Lábbal nem szabad a labdát megállítani

Ez is megtörtént meccsen. Egy erősen megütött gyors labda egészen laposan szállt. Én, mint shortstop, jó 20 év focival a hátam mögött, szépen lábbal lekezeltem a labdát, és az ütőt ground outtal ki is ejtettük. Az ellenfél egész csapata tiltakozott, szerencsére a bíró jól ismerte (vagy inkább jól nem ismerte) a szabályt.

Ide ugyanis nem lehet semmilyen szabályt idézni, egyszerűen azért, mert a labda lábbal való – akár szándékos – érintését nem tiltja semmi.

Minél messzebbre megy az ütés, annál több bázisra jogosít

Itt két pályaszabályról szeretnék szólni. Igaz, ezek még ugyanazon a pályán is változnak, attól függően, hogy ki játszik. (Csak megjegyzem, talán lehetne valami egységes rendszert kialakítani és feltenni a netre az egyes pályákra vonatkozó szabályokat, úgy ahogy az MLB.com-on is van. Így a csapatok is és a bírók is megnézhetnék mire számítsanak ott, ahova mennek.)

Először is szögezzük le: a 3.13 szabály kimondja, hogy a pályaszabályok nem mondhatnak ellent a hivatalos játékszabályoknak.

Az egyik ilyen pályaszabállyal Óbudán találkoztam: „Három bázist ér, ha az elütött labda kimegy a jobboldali kerítésen.” A 7.05 (f) szabály egyértelmű: Minden futó, az ütő-futót is beleértve a kiejtetés lehetősége nélkül haladhat … Két base-t, ha egy érvényes labda a lelátóra pattan vagy eltérítik oda az egyes vagy hármas base alapvonalain kívül; vagy ha pályakerítésen keresztül vagy alatt, eredményjelzőn keresztül vagy alatt, vagy bozóton illetve a kerítésen levő kúszónövényen keresztül vagy alatt kimegy; vagy ha beleszorul ilyen kerítésbe, eredményjelzőbe, bozótba vagy kúszónövénybe. A kerítésnek a home base-től való távolságáról szó sincs. Akármennyire messze is van hát a jobboldali kerítés, csak két bázist ér a rajta keresztül áthaladó ütés.

Ennek épp az ellenkezője a helyzet a pécsi pályán. A pálya bal oldala rövid (71 méter körüli). Az outfield közepén, a fák közt kezdődik egy kis ösvény; az ettől balra elszálló labdák két bázist érnek, az ettől jobbra menők hazafutást. Egyik mérkőzésünkön azonban a pályaszabályok megbeszélésénél a bíró úgy határozott, hogyha úgy ítélik meg, hogy a baloldalra kiütött labda elég messzire megy, home runt adnak. Nos, a meccsen ez meg is történt. (És ami a legnagyobb baj: nem mi ütöttük…) Itt a 6.09 (d) szabály az irányadó: Egy érvényes magas labda amely a hazai base-től 250 lábnál közelebbi ponton hagyja el a játékteret, csak arra jogosítja fel az ütőt, hogy kettes base-ig haladjon. Egyértelmű, hogy csak az dönt: a labda a home base-től milyen távolságban megy ki a pályáról, nem pedig az, hogy hol esik le. Ez ugyan igazságtalannak tűnik az ütővel szemben, hiszen egy home runtól lesz megfosztva; ő megtette a tőle telhető legtöbbet és nem tehet arról, hogy a kerítés közel van, de hát ez a szabály. Aztán meg ki tudná azt bizonyítani, hogy a védő nem érte volna el a labdát, így lehet, hogy egy fly outot úszott meg.

Szezonkezdet előtt újonc csapatunkból sokan se így, se úgy nem ismerték még a szabályokat. Arról letettem, hogy rábírjam őket, olvassák el a szabálykönyvet – pedig senkinek sem ártana legalább egyszer a teljeset elolvasni és legalább a 2., 5., 6. és 7. szabályokat még a szimpla, mezei játékosoknak is alaposan ismerni –, sajnos így ők is ezeket a tévhiteket tanulták meg – ami legfeljebb arra jó, hogy a meccseken azok szerint játszanak, amiket elvárnak tőlük és ne érjék őket olyan meglepetések, mint engem – és ezeket fogják továbbadni másoknak. Szerintem viszont az lenne a jó, ha mindenki elfelejtené a rossz beidegződéseket és az igazi szabályok szerint játszanánk a baseballt.

13 hozzászólás ehhez “Nem létező szabályok – amiket mindenki ismer

  1. Brecsi

    Az ütő miután elütötte a labdát nem futóvá, hanem ütő-futóvá válik. Majd ha már elért egy bázist, akkor lesz belőle szimplán futó!!!

    A sisakot, bármennyire is szeretnéd, nem lehet levenni. Nemzetközi meccsen, ha csak a bázison leveszi valaki, úgy hogy nincs időkérés, egyből out-nak mondják!!!

    Az eltalált ütősisak arra vonatkozik, ha a futó fején van és úgy találják el.
    Minden pályán joga van a pálya “tulajdonosának” megállapítania a “házszabályokat” pálya szabályokat. (Ground rule). Ezt közli a bíróval, közli a vendég csapattal. Ha nem lenne ilyen feleslegessé válna a coach calling, ahol pont az ilyen pályaszabályok hangzanak el a bíró részéről. (A line up cserékkel egybekötve)
    “3.13
    A hazai csapat vezetőedzője előadja a főbírónak és az ellenfél vezetőedzőjének az általa szükségesnek tartott pályaszabályokat a nézők pályára benyúlására, a tömegbe dobott vagy ütött labdákra, és minden más eshetőségre vonatkozóan. Ha ezek a szabályok elfogadhatóak az ellenfél vezetőedzőjének, akkor szabályosak lesznek. Ha ezek a szabályok elfogadhatatlanok az ellenfél vezetőedzőjének, akkor a főbírónak kell kitalálni és megkövetelni bármilyen különleges pályaszabályt, amit szükségesnek gondol a pályafeltételek miatt, melyek nem mondhatnak ellent a hivatalos játékszabályoknak.”

    A cikk jó, de nem ártana kicsit jobban belemélyedni a dolgokba:))

  2. benyo

    szerintem ezeknek a szabályoknak a magyaros értelmezése nem befolyásolja a játék élvezetét, úgyhogy maradjunk annyiban, hogy bárcsak ez lenne a legnagyobb bajunk.

  3. marci

    Nagyon erdekes osszeallitas.

    windup:
    Nagyon ritka, h futo(k)val egy dobo windupbol dobjon. Leginkabb, ha tesztelni akarja oket, tudjak-e, h lehet lejonni a gumirol. Ilyen esetekben egy rutinos biro a szandekot iteli meg: ha megteveszteni probalja a futot, akkor balk, ha termeszetes mozdulat, ami a pitchcsel fugg ossze, akkor lepjen ugy, ahogy kenyelmes.
    Ha nincs futo, akkor nincs kit megteveszteni, es ilyenre nem is szokas ‘ball’-t (ugye nem balk) mondani.

    Ha mar a dobonal jarunk: nagyon gyakori, h nem a gumin allva kapja meg a jeleket. Ez szabalytalan.

    sisak: Brecsi irta.

    fordulas:
    ezt felreertetted: azert szol a csapat ra a sajat jatekosara h jobbra forduljon, mert akkor biztos, h nem felreertheto a szandeka. Ha balra fordul, es egy lepest befele tesz, azt nugodtan lehet ugy ertelmezni, h 2-es fele megindult.

    lopas+wp:
    tapasztalatlan biro.

    foci:
    de meg mennyire h lehet! Paul O’Neilnek van egy hires bloopere, mikor keptelen felszedni a labdat RFen, benazik, aztan duheben belerug – egy tokeletes passz a cutoffnak. Szenyo: esetleg egy DVDrip?

    palyaszabaly:
    mint a neveben is benne van, palyankent egyedi. Az ajanlas 2B-t, illetve HR-t hataroz meg, IMHO ezekre boven eleg raigazitani barmilyen palyat, nincs ertelme 3B-nek, meg ‘ha a kerites mogotti uton is atmegy akkor HR nem dupla’.

    Ami meg hirtelen eszembe jut:
    ‘dobonak nem lehet utokesztyu a kesztyuje alatt’
    oszt mer nem? ha egyszer se nem tarka, se nem feher?
    csukloszorito detto.

  4. Paul

    A cikket visszaolvasva egy fontos mondatot hagytam ki:
    Tisztelet a kivételnek!Csak azért írtam, hogy “mindenki ismer”, mert egy jó, ütős címet akartam. Persze, hogy vannak akik tudják a szabályokat, de amiket itt leírtam, általában 3-4 különböző esetben tapasztaltam.

    Reakciók:
    Sisak:
    Az ütő ütő-futóvá válása vet véget “at bat” státuszának. A 6.05(h) “pályán kívül levő” sisak, illetve “leejti vagy labdára dobja” része biztos nem a fejen lévő sisakra vonatkozik.
    Lehet, hogy nemzetközi meccsen a sisak levétele outot jelent, de ettől ez még a középiskolás mérkőzések szabálya.
    Ground rule:
    Igaz, hogy a hazai csapat vezetőedzője határozza meg, a lényeges rész azonban, hogy “nem mondhat ellent a hivatalos szabályoknak”. A 2B-re, illetve HR-ra vonatkozó rész benne van a szabályban.
    Windup:
    Nálunk mégis volt, hogy a dobó windup-ra állt be futókkal a bázison és nem dobhatott bázisra.
    Egyébként valóban nem használják, mert a hátralépés miatt hosszabb a mozdulat és a futók nagyon könnyen lophatnak.
    Fordulás:
    Sajnos nem én értettem félre, hanem az ellenfél, aki “tag”-gelte a futót és a bíró, aki outot ítélt. A futó balra fordult majd a kispad felé kimosolyogva sétált vissza az egyeshez, szerintem a mozgását nehezen lehetett máshogy értelmezni.
    A balra fordulásnak megvannak az előnyei: Ha jobbra fordulsz, nem látod a pályát, míg ha balra fordulsz (ami a természetes mozdulat a legtöbb embernek, nem véletlenül kell balra fordulni atlétikában és baseballban sem, piruettett is balra forogva csinálnak áltlában) áttekintheted a helyzetet és vagy befejezed a fordulást és visszasétálsz vagy tényleg tovább futsz a kettesre.
    Lopás + WP:
    Sajnos nem tapasztalatlan bíró. Legalább három páros ítélt ilyet, volt aki kérdésre még ki is jelentette, hogy azért ad két bázist, mert a futó lopni kezdett.
    Foci:
    Mint írtam, a ellenfél teljes csapata tiltakozott és utána is 3-4 helyről hallottam, hogy ez szabálytalan. Volt aki még a büntetését is tudni vélte: 2B az ütőnek.

    Amit a cikkel el akartam érni, hogy ha esetleg valaki rájön, hogy “jé, ezt én is így tudtam”, az olvasson utána a szabályoknak.
    Egyébként, ha valaki tesztelni szeretné szabályismeretét, ajánlom a http://www.macroweb.com/ibrules oldalt.

  5. marci

    Mindenkepp koszonjuk a cikkedet.

    A jobbra fordulast az amerikai edzok is ajanlottak anno edzotaborban, de nem a tag miatt: amint tulhaladtal az egyes basen, igenis jobbra nezel, mert ott latod, hogy atment-e az egyes vedon a passz + a basecoachod is ott van; balra pedig csak azt latnad, milyen zold a fu.

  6. rsk

    “vagy befejezed a fordulást és visszasétálsz vagy tényleg tovább futsz a kettesre” -> na ez az, amit a jobbra fordulással elkerülsz. ha balra fordulsz akkor akkor a bíró hogy dönti el, hogy a fordulás pillanatában mit akar a játékos? továbbmenni kettesre… áááá inkább mégsem, még várok egy kicsit… vagy mégsem?
    egyébként ahogy ezt leírod, látható hogy megvan a szándék a balra fordulásnál, hogy indulj kettesre, csak esetleg utána mégsem megy, tehát lehet érinteni ;)

Hozzászólás a(z) Papi bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.